Jak zjednać sobie ludzie? – uniwersalne sposoby z
Jak zjednać sobie ludzie? – uniwersalne sposoby zwiÄ™kszenia swojej atrakcyjnoÅ›ci.
autorem artykułu jest Sebastian Jakubowski
1. Zadbaj o pierwsze wrażenie – ludzie szybko tworzÄ… sobie schematy i niechÄ™tnie je zmieniajÄ…. Pozytywny schemat twojej osoby kreujesz poprzez pierwszy kontakt:
a) Dobrze napisane, wyróżniające się CV,
b) Punktualność, uśmiech, stosowny ubiór, swoboda i elegancja ruchów, uścisk dłoni, dobre maniery przy pierwszej rozmowie.
2. Wykorzystaj efekt pierwszeÅ„stwa i Å›wieżoÅ›ci – najlepiej zostanie zapamiÄ™tane to, co powiedziaÅ‚eÅ› i zrobiÅ‚eÅ› na poczÄ…tku i na koÅ„cu – trzymaj, wiÄ™c formÄ™ i rzeczy najważniejsze i najkorzystniej o tobie Å›wiadczÄ…ce prezentuj na poczÄ…tku i na koÅ„cu spotkania. To samo tyczy siÄ™ dÅ‚uższych wypowiedzi – zaczynaj od najważniejszych i najkorzystniejszych rzeczy i podsumowujÄ…c powtarzaj to, co chcesz żeby byÅ‚o zapamiÄ™tane.
3. Wykorzystaj efekt czÄ™stej ekspozycji – lubimy bardziej to, co już znamy. Pokaż siÄ™ pracodawcy wczeÅ›niej. JeÅ›li pracodawca nas odebraÅ‚, co najmniej neutralnie po raz pierwszy to nie dajmy mu o sobie zapomnieć – wczeÅ›niejsza wizyta w firmie, staranie siÄ™ o praktyki, telefon z zapytaniem o efekt rozmowy itp.
4. Wykorzystaj fakt, że lubimy tych, którzy są do nas podobni także pod względem cech demograficznych, ale przede wszystkim pod względem postaw i opinii. Dyskretnie podkreślaj podobieństwo między tobą a osobą rekrutującą tam gdzie ono istnieje i nie akcentuj różnic. Ale nie zmyślaj i nie koloryzuj, bo kłamstwo dyskwalifikuje.
5. ReguÅ‚a komplementarnoÅ›ci reakcji – sÄ… takie zachowania, na które ludzie reagujÄ… odruchowo w Å‚atwo przewidywalny sposób, np. chcÄ… zdobyć i zatrzymać pracownika, którego rozrywajÄ… inni (Å‚apać to, co ucieka). A zatem nie prezentuj siÄ™ jako biedactwo, którego inni już wczeÅ›niej odrzucili, lecz jako osobÄ…, która jest potencjalnie atrakcyjnym pracownikiem również dla innych pracodawców. Ale uważaj by nie przesadzić z blefem. Jest to szczególnie ważne przy np. negocjacjach pÅ‚acowych.
6. ReguÅ‚a komplementarnoÅ›ci cech – lubimy ludzie, którzy swoim zachowaniem „wpasowujÄ… siÄ™” w nasz styl bycia, uzupeÅ‚niajÄ… nasze zachowanie: gaduÅ‚y lubiÄ… sÅ‚uchaczy, i vice versa, osoby dominujÄ…ce lubiÄ… osoby ulegÅ‚e itd. Wniosek: nie walcz o dominacjÄ™ z pracodawcÄ… podczas rozmowy a jeÅ›li rekruter oczekuje jest maÅ‚omówny i oczekuje od ciebie „zapeÅ‚nienia” czasu i prowadzenia rozmowy – zrób to. Pozwól rozmówcy być takim jak lubi, wÅ‚aÅ›ciwie go uzupeÅ‚niaj.
7. Nikt nie jest jednakowo atrakcyjny dla wszystkich. Jesteśmy atrakcyjni dla innych, jeżeli potrafimy zaspokoić ich potrzeby i rozwiązać ich problemy. A zatem powiedz (napisz w liście motywacyjnym) pracodawcy, w jaki sposób skorzysta na tym, że cię zatrudni. Żeby wykorzystać tą regułę trzeba jednak poświęcić trochę czasu na poznanie oczekiwań i potrzeb pracodawcy w odniesieniu do danego stanowiska.
8. Lubimy ludzi, którzy nas lubią. Wniosek: spróbuj polubić rekrutera i nigdy nie nastawiaj się negatywnie a zwiększysz szanse, że rekruter ciebie polubi. Zaś w osobach lubianych jesteśmy skłonni dostrzegać pozytywy i pomijać, pomniejszać wady.
9. Wykorzystaj efekt zysku – niech rekruter ma poczucie, że w miarÄ™ rozmowy coraz bardziej lubisz jego i tÄ… firmÄ™, którÄ… on reprezentuje, nie zaczynaj od przesadnego entuzjazmu ani samochwalstwa. Unikaj natomiast okazywania rozczarowania, bo zadziaÅ‚a efekt straty. Podobnie zadbaj o to by rozczarowania nie odczuÅ‚ pracodawca. JeÅ›li w CV wyolbrzymisz swoje zalety a potem podczas rozmowy okażesz siÄ™ dużo mniej kompetentny, rozczarowanie rekrutera zaszkodzi ci bardziej niż gdybyÅ› od razu obiektywnie siÄ™ przedstawiÅ‚ a twoja praca w firmie bardzo oddali siÄ™.
10. Ingracjacja – zdobywanie sympatii innych przez mówienie im miÅ‚ych rzeczy – ta taktyka dziaÅ‚a, gdy partner nie domyÅ›la siÄ™, że chwalimy go po to aby zdobyć jego wzglÄ™dy – zrób to subtelnie i poÅ›rednio – komplementuj: „szersze Ja”, np. firmÄ™ w której pracuje, jego biuro, jego sekretarkÄ™ (ale unikaj seksiestowskich komentarzy na temat urody). Nachalna ingracjacja jest Å‚atwa do rozszyfrowania i powoduje wycofanie sympatii.
11. JeÅ›li widzisz lub wiesz, że rozmówca, którego chcesz do siebie przekonać, jest nastawiony do ciebie sceptycznie i ma dużo wÄ…tpliwoÅ›ci albo wrÄ™cz negatywnie – zastosuj argumentacjÄ™ dwustronnÄ… – uprzedź jego obawy i podaj argumenty odpierajÄ…ce zarzuty. JeÅ›li zaÅ› wiesz, że masz jego przychylność – stosuj argumentacjÄ™ jednostronnÄ… – wzmacniaj już tylko pozytywnÄ… postawÄ™ przez podkreÅ›lanie swych mocnych stron i nie przypominaj mu o swych sÅ‚aboÅ›ciach.
12. PamiÄ™taj o normie dopasowania autoprezentacji – w tym również poziomu otwartoÅ›ci – zbyt duża intymność poruszanych tematów może stwarzać poczucie, że chcemy zmniejszyć dystans i wejść w osobiste ukÅ‚ady, a to może zrażać rekrutera. Generalnie nadmiernÄ… otwartość wybacza siÄ™ w naszej kulturze Å‚atwiej kobietom niż mężczyznom i też bardziej jÄ… akceptujÄ… kobiety rekruterki niż mężczyźnie – rekruterzy.
--
Praca w Polsce jest - trzeba tylko umieć ją znaleźć!
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
Jakby to było gdybyś mogła łatwo w swoim życiu wprowadz
Jak założyć bloga - cz.2 instalacja na serwerze
Skuteczne zarządzanie flotą samochodów firmowych
Jak w Polsce wspiera się przedsiębiorczość